مقالات
  • Register

دانلود نت پیانو

مجموعه زیر جهت دانلود در در دسترس شما میباشد

 لطفأ کلیک کنید
دانلود نت ایرانی
فانتزی ژیلا استاد جواد معروفی
دانلود نت پلنگ صورتی
سلطان قلبها انوشیروان روحانی
سراب
تنها با گلها
جان مریم
هزاردستان
گل وگلدون
دانلود نت تولدت مبارک
رقص عذرا شهرداد روحانی
رقص بهارشهرداد روحانی
از کرخه تا راین با اجرا
یش در آمد اصفهان ۱
پیش در آمد اصفهان ۲
باران عشق ازناصر چشم آذر
خوابهای طلائی جواد معروفی
گلسنگم انوشیروان روحانی
عاشق شدم من٬ انوشیروان روحانی
دانلود اجرا چهل و هفت قطعه بـرای پیـانـوهرقطعه به مدت ۲۰ ثانیه
دانلود کتاب تئوری و مبانی موسیقی

Pop دانلود نت پاپ
YanniThe Best of یانی
The piano موزیک متن فیلم
دانلود نت پلنگ صورتی
ریچارد کلایدرمن
Richard Clayderman
دانلود نت تایتانیک
Evanescence_Hello Pdf+mp3
I will always love you
Watching Lara mp3+pdf
Titanic – My Heart Will Go on
Summer 78 Yann Tiersen pdf+mp3
Asturias Isaac Albeniz

Classic دانلود نت کلاسیک
Chopin. 21 Nocturnes
Fur Elise Beethoven Pdf+mp3
Mmoonlight Beethoven
Prelude J.S Bach
Turkish March Mozart pdf+mp3
Minuet in G Beethoven

 

 

آشنایی با دستگاه ها و گوشه های موسیقی سنتی ایرانی


آشنایی با دستگاه ها و گوشه های موسیقی سنتی ایرانی
دنیای موسیقی سنتی ایرانی، بزرگ و برای خیلی هایمان نسبتا ناشناخته است. بیایید با دستگاه ها و گوشه های آوازی اش آشنا شویم
گاهی آدم فکر می کند اگر این امیر کبیر بنده خدا در تاریخ کشورمان حضور نداشت، چند سال قرار بود در خیلی زمینه ها عقب بیفتیم؟ حالا قضیه موسیقی ایرانی هم همینطور است. عشاق این سبک موسیقی باید فاتحه ای بفرستند به روحش که یک روز، خدا می داند چه در سرش گذشت که به فکرش رسید موسیقی ایرانی باید مرجع مدونی داشته باشد. همین شد که علی اکبرخان فراهانی را که خودش یکی از آدم های کاربلد این حوزه بود صدا زد و دستور داد تا آهنگ های موجود در مناطق مختلف کشور را جمع آوری کند.

علی اکبرخان این آهنگ ها را به برادرش غلامحسین فراهانی یاد داد و او هم اینها را به میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله. دو پسر علی اکبرخان که هر دو از نوازندگان به نام تار بودند، آموزش داد و این دو نفر شدند سرشاخه های موسیقی ایرانی و مولفان ردیف های موسیقی ایرانی.
حالا سال ها بعد از آن ماجرا، برای اینکه وقتی حرف از موسیقی ایرانی می شود زیاد گیج نزنیم، در حد بضاعت این صفحه سراغ ردیف موسیقی ایرانی رفته ایم و یک منوی پیشنهادی هم برای هر کدام و در ساعات مختلف روز داده ایم. باشد که بعد از خواندن متحول شده و دست به خواندن بزنید!

دستگاه ها هفتگانه موسیقی ایرانی چطور کار می کنند؟
شور و نوایی برپاست
ردیف موسیقی ایرانی از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل می شود. قسمت اصلی اش شامل هفت تا دستگاه می شود هر کدامشان حال و هوا و البته طرفداران خاص خودشان را دارند. این هفت دستگاه، موسیقی اغلب نواحی ایران را دربر می گیرند و خیلی از آهنگ های نوستالژیک دوران کودکی مان را هم در دل خود جای داده اند.

1- شور
خیلی از آهنگ هایی که در جشن ها پخش می شود، در همین دستگاه شور ساخته شده اند. همانطور که از اسمش هم پیداست، موسیقی این دستگاه پر است از شور و انرژی. شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی به حساب می آید که حال و هوای آن به موسیقی ایرانی به حساب می آید که حال و هوای آن به موسیقی منطقه مازندران نزدیک است. البته این دستگاه نغمه هایی ملهم از موسیقی مناطق مرکزی ایران و کردستان هم شنیده می شود.

نمونه: آلبوم یاد ایام و به خصوص خود تصنیف یاد ایام یکی از نمونه های خوب دستگاه شور است. آلبوم «زیباترین» علیرضا افتخاری و «مرا عاشق» شهرام ناظری هم دو نمونه مشهور دیگر از این دستگاه بزرگ هستند.

2- نوا
به علت شباهتی که به دستگاه شور دارد، شناختش کمی به آگاهی نیاز دارد. در واقع اگر دستگاه شور را خوب بشناسید می توانید به تفاوت نغمه های نوا با شور پی ببرید. با این حال اگر دلتان یک شور و حال حسابی می خواهد، می توانید پیگیر آهنگ های این دستگاه هم بشوید.

نمونه: تصنیف «رفتم در میخانه» و آلبوم «نوا مرکب خوانی» از محمدرضا شجریان دو نمونه از این دستگاه هستند. «کنسرت نوا» از حسین علیزاده که دو نوازی تار و تنبک است و آلبوم «نینوا» باز هم از حسین علیزاده از دیگر نمونه های این دستگاه هستند.

3- ماهور
ماهور یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی محسوب می شود که حال و هوای کاملا شادی دارد. اگر دلتان می خواهد با شنیدن یک موسیقی سنتی حسابی روح و روانتان شاد بشود، آهنگ هایی از این دستگاه را گوش کنید که اتفاقا نمونه های زیادی هم دارد.
 بعضی از زبان شناس ها می گویند واژه «ماهور» تغییر یافته واژه «ماژور» یکی از گام های اصلی موسیقی غربی است. جالب اینجاست که حال و هوای هر دویشان هم مشابه است. این دستگاه چند بخش دارد که بعضی بخش هایش به موسیقی منطقه سیستان و بلوچستان، بعضی هایش به موسیقی خراسان و لرستان و یک قسمت های دیگرش هم به موسیقی آذری آذربایجان نزدیک است.

نمونه: آهنگ معروف «مرغ سحر» ساخته مرتضی نی داوود یکی از نمونه های شناخته شده این دستگاه است. مرتضی نی داوود، یکی از شاگردان خوب میرزا حسینقلی و درویش خان خودش هم یکی از ردیف دان های موسیقی ایرانی بوده. شروع این آهنگ کاملا الهام گرفته از درآمد ماهور است. «ز من نگارم خبر ندارد» از آلبوم آهنگ وفا و «ز دست محبوب» از آلبوم شب وصل هم در این دستگاه خوانده شده اند.

4- چهارگاه
بعضی از دستگاه ها به زمان مشخصی از روز تعلق دارند ومعمولا آن موقع روز است که شنیدنشان به دل آدم می چسبد. چهارگاه دستگاهی است که کاملا به صبح ها اختصاص دارد. کافی است یکی از آهنگ های این دستگاه را اول صبح یا در زمان خمودگی و کسالت گوش کنید تا انرژی تان برای یک روز کامل جفت و جور بشود.

نمونه: قطعه معروف «سلام» کسایی که در آلبوم «صبحگاهی» علیزاده به زیبایی اجرا شده، نمونه ای زیبا از یک قطعه موسیقی ایرانی در دستگاه چهارگاه است که خیلی هایمان سال ها اول صبح هایمان را با آنها شروع کرده ایم، بدون اینکه بدانیم در این دستگاه ساخته شده اند. آلبوم «دستان» محمدرضا شجریان هم در این دستگاه کار شده. قطعه بی کلام «دخترک ژولیده» علینقی وزیری هم در این آلبوم مثال خوبی برای آشنایی با فضای چهارگاه است.

5- همایون
یکی از دستگاه های بسیار غمگین ایرانی که میزان غمش از آواز دشتی هم بیشتر است! اگر بغض توی گلویتان گیر کرده و بهانه می خواهید برای اینکه هر آنچه در دل دارید بیرون بریزید، یکی از آهنگ های این دستگاه را پلی کنید و سر و صورتتان را بسپارید به سیل اشک.

نمونه: قطعه «شد خزان گلشن آشنایی» جواد بدیع زاده و آهنگ معروف «اگر بار گران بودیم رفتیم» در این دستگاه ساخته شده اند. آهنگ «کاروان» شهرام ناظری که بارها در تلویزیون بر روی نماهنگی مرتبط با شهدای جنگ تحمیلی شنیده شده هم یکی دیگر از نمونه های این دستگاه است.

6- راست پنجگاه
یکی از دستگاه های مهجور ایرانی است که خیلی کم کار شده. راست پنجگاه شباهت هایی به دستگاه ماهور دارد. توی حرکت نت هایی که برای گوشه های هر دستگاه نوشته شده یک روند مشخص بالارونده یا پایین رونده وجود دارد. نت های موجود در دستگاه راست پنجگاه و ماهور کاملامشترک هستند اما این حرکات و گردش ملودیشان است که با هم فرق دارد.

نمونه: آلبوم «چشمه نوش» و آلبوم مشترک حسین علیزاده و علیرضا افتخاری با نام «راز و نیاز» دو نمونه خیلی خوب این دستگاه هستند.

7- سه گاه
بعضی می گویند سه گاه، منشعب شده از دستگاه چهارگاه است. «سه گاه» علاوه بر حالت بیدارکننده که مشخصه اصلی دستگاه چهارگاه است، بعضی جاها حالت شور و وجد دارد که آن هم به خاطر عوض شدن یکی دو نت کوچک است. این دستگاه شباهت هایی هم به دستگاه شور دارد و خلاصه مناسب است برای اینکه درجه حالتان را چندتایی ارتقا بدهد!

نمونه: آهنگ رسوای زمانه علیرضا قربانی در آلبومی با همین نام که با همایون خرم کار کرده در این دستگاه است. تصنیف «آسمان عشق» در آلبومش با همین نام و تار زلف، غم عشق و دل شیدا آلبوم «رسوای دل» و به ویژه آهنگ های «از غم عشق تو» این آلبوم، به خوبی این دستگاه را معرفی می کند.
دانستن الفبای موسیقی سنتی بر هر فرد بالغ موسیقی دوستی واجب است

قبل از خواندن بدانید
دنیای موسیقی آنقدر پر از واژه های شیک و خارجی است که اگر آدم همینطور یکهو یک متن تخصصی را شروع کند، امکان دارد سریعا بی خیالش بشود. این اصطلاحات تخصصی اگرچه کامل نیستند اما در حد فهمیدن این مطلب و ادعا کردن اینکه «من از موسیقی سنتی بیشتر از یک ساز می دانم!» کافی است.

- گوشه یا مقام: هر کدام از آهنگ هایی که قدیم ترها در مناطق مختلف ایران خوانده می شد را یک گوشه یا مقام می گویند. در واقع کوچکترین جزء هویت دار از ردیف موسیقی ایرانی است.

- دستگاه: خیلی از گوشه های موسیقی سنتی ایران، به این خاطر که به یک منطقه تعلق دارند، حال و هوای مشابهی دارند. این گوشه های با حال و هوای مشترک، همگی در یک مجموعه به نام دستگاه جمع آوری شدند و نام اختصاصی خودشان را گرفتند.

- آواز: هر آواز از مجموع چند گوشه تشکیل شده. این گوشه ها در واقع عضوی از همان هفت دستگاه بوده اند که چون با همدیگر شباهت بیشتری داشته اند، از دل دستگاه ها بیرون کشیده شده اند و نام آواز بر مجموعه شان گذاشته شده.

- ردیف موسیقی ایرانی: مجموعه این دستگاه ها و آوازها در کتابی به نام ردیف موسیقی ایرانی جمع آوری شده. این کتاب در واقع دایرة المعارف موسیقی سنتی ایرانی است که این روزها نسخه هایی از آن به صورت اختصاصی برای هر کدام از سازها چاپ شده است. مثل ردیف موسی معروفی که برای پیانو، ردیف طاهرزاده و دوامی برای آواز و ردیف ابوالحسن صبا برای نی.

- مرکب خوانی: در مرکب خوانی نوازنده از یک دستگاه شروع می کند و به تدریج وارد دستگاه های دیگر می شود. البته افرادی که این کار را می کنند، باید شناخت دقیقی از ردیف موسیقی داشته باشند. اصطلاحی در موسیقی داریم به نام فرود. برای توضیح کلمه فرود بهتر است یک مثال بزنیم تا ربطش را با مرکب خوانی بفهمیم؛ مثلا شما در دستگاه ماهور هستید، گوشه ها را دانه دانه جلو می روید تا می رسید به گوشه دلکش. این گوشه وجه تشابهاتی با دستگاه شور دارد. اگر نوازنده یا خواننده متبحر باشند، آن لحظه خیلی زیرکانه می تناند ادامه کار را در دستگاه شور برود اما چون کارش را از ماهور شروع کرده است نهایتا باید کار را در همان ماهور ختم کند.
در واقع خیلی زیرکانه وارد دستگاه شور می شود و دوباره برمی گردد در دستگاه ماهور فرود می آید. یعنی از نقاط تشابه دستگاه ها کمک گرفته و مرکب خوانی می کنند.

- نت شاهد: نتی است که در هر دستگاه یا آواز بیشترین کاربرد را داشته و در تداعی کردن حال و هوای آن دستگاه یا آواز هم سهم بیشتری دارد. اغلب گوشه ها معمولا با نت شاهد شروع و تمام می شوند. در موسیقی غربی به این نت شاهد درجه اول گام می گویند. نوازنده خوب کسی است که این نت را در هر دستگاه یا آواز به خوبی بشناسد و به موقع از آن استفاده کند.

- درآمد: اولین گوشه آغاز کننده هر دستگاه و آواز. گوشه درآمد تداعی کننده حال و هوای کل آن دستگاه یا آواز است؛ یعنی اگر می خواهید حال و هوای یک دستگاه را بفهمید، بهتر است که اول درآمدش را گوش بدهید.

- رپراتوار: معادل ردیف در موسیقی غربی.در غرب برای هر ساز یک رپرتوار مجزا موجود است. در ایران هم چنین کاری را برای ردیف کرده اند و برای هر سازی ردیف مخصوص آن را تدوین کرده اند.

- گام: در موسیقی غربی معادل دستگاه است که به دو دسته اصلی مینور و ماژور تقسیم می شود. به هشت نت پشت سر هم در موسیقی غربی یک گام می گویند. به فاصله بین هشت تا نت اکتاو هم می گویند.

- دانگ: هر چهار نت پشت سر هم یک دانگ است. در موسیقی غربی به هر دانگ یک تتراکورد می گویند. وقتی می گویند فلانی صدای شش دانگی دارد، یعنی می تواند شش تا دانگ که شامل 24 نت – یا به عبارتی سه گام است – را به ترتیب بخواند. خواننده شش دانگ کسی است که به اجرای هر بیست و چهار نت تسلط کامل دارد. حنجره ای که این توانایی را دارد، چیز خاصی است.

- مرصع خوانی: مرصع پلو چیست؟ پلویی است که همه چیز تویش ریخته شده. مرصع خوانی هم همچین چیزی است. یعنی برخلاف مرکب خوانی، نیازی نیست دنبال وجه تشابه بین دستگاه ها باشید و هر موقع دلتان بخواهد دستگاه را عوض کنید. البته خواننده متبحر طوری این کار را می کند که برای شنونده آزاردهنده نباشد. در ضمن در مرصع خوانی هیچ نیازی نیست که آواز را در همان دستگاه اولیه به پایان ببرید.. یکی از مشهورترین خوانندگان سبک مرصع خوانی «رامبد صدیف» است.
بخش فرعی ردیف موسیقی ایرانی، به اندازه بخش اصلی تنوع و گستردگی دارد

جُنگ پنج و هفت
در ردیف موسیقی ایرانی پنج آواز اصلی وجود دارد که در واقع مجموعه ای از «گوشه» ها هستند که عضوی از دستگاه های مختلف بوده اند اما به خاطر شباهت بیشتری که با هم داشته اند، از دستگاه مورد نظر جدا شده و به شکل یک آواز درآمده اند.
این وسط، «بیات کرد» و «شوشتری» دو آوازی هستند که بین موسیقیدان ها بر سر مستقل حساب آوردنشان اختلاف است و آمار آوازها را بین عدد پنج و هفت معلق نگه داشته اند!

بیات کرد (کرد بیات)
آثاری که در این آواز خوانده شده اند، آنقدر محدودند که هیچ وقت تا به حال هیچ آلبوم کاملی از بیات کرد ساخته نشده. این آواز هم زیرمجموعه دستگاه شور به حساب می آید.

نمونه: در آلبوم «آستان جان» که اثر مشترک شجریان و پرویز مشکاتیان است، چند نمونه از این آواز وجود دارد. تصنیف «دل دیوانه» هم یک نمونه دیگر این آواز است.

بیات اصفهان
با اینکه این آواز گوشه های غمگینی دارد اما غم و حزن و اندوه آواز دشتی متفاوت است. حال و هوای بیات اصفهان تا حدودی با «گام مینور» در موسیقی غرب یکی است.

نمونه: این آواز یکی از آوازهای مورد علاقه آهنگسازها و خوانندههای ایرانی است و خیلی رویش کار می کنند. آلبوم «سفر به دیگر سو» شهرام ناظری و یک قسمت از آلبوم مشترک کیهان کلهر و علی بهرامی فرد با نام «تنها نخواهم ماند» در آواز بیات اصفهان است. تیتراژ سریال هزاردستان که مرتضی نی داوود ساخته هم یکی دیگر از نمونه های این آواز است.

دشتی
دشتی همیشه پای ثابت عزاداری ها بوده و هست. غمی که در این آواز وجود دارد قادر است اشک هر جنبده ای را دربیاورد! دشتی علاوه بر کاربردش در مراسم عزاداری، در موسیقی درمانی هم استفاده می شود. خیلی از روانشناس ها از این نوع موسیقی استفاده می کنند تا بیمار مورد نظر به راحتی احساساتش را بیرون بریزد و خودش را تخلیه کند. آواز دشتی بسیار شبیه آهنگ های منطقه گیلان است.
حتی یکی از گوشه های این آواز به نام «دیلمان»، نام منطقه ای در استان گیلان است. به همین خاطر هم خیلی ها به شوخی به آواز «دشتی» می گویند «رشتی». با اینکه تنوع این آواز زیاد نیست اما کارهای زیادی در آن ساخته شده. دشتی هم زیرمجموعه دستگاه شور است.

نمونه: آواز خوانده شده توسط فریدون پوررضا در موسیقی تیتراژ سریال پس از باران که در گوشه دیلمان است، به خوبی فضای آواز دشتی را تداعی می کند. جالب است بدانید آهنگ «رعنا»ی گروه رستاک و آهنگ معروف «ای ایران ای مرز پرگهر» با اینکه ملودی شادی دارند اما زیرمجموعه آواز دشتی هستند.
در واقع خلق این فضاهای متفاوت خیلی وقت ها به ذوق، خلاقیت و زیرکی آهنگساز برمی گردد که از فضای دستگاه یا آواز استفاده کند و با استفاده از ریتم، آهنگی خلق کند که با فضای عمومی دستگاه یا آواز متفاوت باشد.

بیات ترک
این آواز یکی از زیرمجموعه های دستگاه شور است و مثل همان دستگاه آدم را به وجد می آورد.
نمونه: قطعه «اندک اندک» شهرام ناظری بیات ترک است. شروع این آهنگ الهام گرفته از گوشه «درآمد» آواز بیات ترک است. آلبوم «گل صدبرگ» ناظری نمونه دیگری از این آواز است. جالب است بدانید اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه ای از این آواز با نام «روح الارواح» ساخته شده و به نظر می رسد مرحوم موذن زاده به خاطر اسم این گوشه، آن را برای اذان خود انتخاب کرده.

افشاری
این آواز هم یکی از زیرمجموعه های دستگاه شور است. بسیاری از تصنیف های قدیمی در این آواز ساخته شده اند. آوازهای افشار گاه با حزن همراهند و گاهی هم بسیار شاد هستند.
نمونه: تصنیف «از کفم رها»ی عارف قزوینی با این شروع، «از کفم رها شد قرار اول ...» از نمونه های آشنای افشاری است.

شوشتری
با اینکه این آواز تم غمگینی دارد اما تعدادی آهنگ شاد هم در آن خوانده شده. با این حال تم اصلی این دستگاه غمگین است. شوشتری گوشه های کمی دارد. خیلی ها معتقدند شوشتری در واقع یکی از گوشه های دستگاه همایون است نه یک آواز مجزا.

نمونه: تصنیف بیا تا گل برافشانیم ساخته حسین علیزاه و با آواز علیرضا افتخاری در آلبوم راز و نیاز، قطعه بی کلام «به زندان» از استاد ابوالحسن صبا و آهنگ معروف سریال دلشدگان دو نمونه غمگین از این آواز و آهنگ شیرازی «جینگه جینگه ساز میاد و ...» یک نمونه شاد این آواز است.

ابوعطا
این آواز هم حال و هوای غمگینی دارد و زیرمجموعه دستگاه شور محسوب می شود.
نمونه: آلبوم «آتش در نیستان» شهرام ناظری و «تصنیف بهار دلکش» محمدرضا شجریان از نمونه های این آواز هستند.

جهت دانلود نت پیانولطفأ به سایت زیر مراجعه نمایید
اولین سایت ایرانی پیانو
علیرضا کریمی
http://www.iranpiano.com
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی کارشناسانه به آموزش موسیقی با متد ارف, کارل ارف



نگاهی کارشناسانه به آموزش موسیقی با متد ارف, کارل ارف

خبرگزاری مهر ـ گروه موسیقی: کم و کیف استفاده از متدهای آموزشی موسیقی یکی از بحث برانگیزترین مباحث موسیقی از دیرباز تا کنون بوده و همواره با نقد و نظرهای مختلفی مواجه شده است.
عده ای با استفاده از متد آموزشی ارف در ایران مخالف بوده و آن را از جمله راههای آموزش موسیقی کلاسیک غربی به کودک می دانند و برخی دیگر ارف را صرفا یکی از روش های مفید برای آموزش الفبای موسیقی قلمداد می کنند بدون اینکه گرایش خاصی به کودک تحمیل کند؛ کارشناسان نقطه نظرهای متفاوتی را در این مورد مطرح کرده اند ... .
استفاده از"ارف" به معنای تدریس موسیقی غربی نیست
مصطفی کمال پورتراب مدرس و پژوهشگر موسیقی معتقد است که همه متدهای آموزشی روشی برای یادگیری موسیقی به کودک است و به این معنا نیست که با این روش ها لزوما موسیقی کلاسیک به کودکان آموزش داده می شود.
این استاد دانشگاه در خصوص روش های آموزش موسیقی به کودکان گفت : متد "ارف" مثل دیگر متدهای رایج تنها یک روش آموزشی است و در واقع این روش ها پایه ای برای آموزش موسیقی است و کودک با این روش ها با جنبه های مختلف این هنر از جمله ریتم ،حرکت بدن ، صدای موسیقی و غیره آشنا می شود و همین امر باعث می شود تا در سنین بالاتر بهتر و راحت تر در این مسیر حرکت کنند.
 
نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی در ادامه به چگونگی ایرانی کردن متدهای آموزش موسیقی به کودکان اشاره کرد و گفت : همه مردم جهان از انواع و اقسام اختراعاتی که به کیفیت زندگی بشر کمک می کند استفاده می کنند و این مقوله هم یکی از همان ابداعاتی است که توسط دیگران پایه گذاری شده است بنابراین نه تنها از ارف بلکه از دیگر روش ها نیز باید در جهت رشد و اعتلای موسیقی ایرانی در کودکان بهره جست و خوشبختانه این امکان به خصوص درموسیقی ایرانی برای کودکان وجود دارد. 
متد ارف برآموزش نوع خاصی از موسیقی تاکید ندارد
سودابه سالم مدرس آموزش موسیقی به کودکان معتقد است که متد آموزشی ارف تاکیدی بر این موضوع ندارد که کودک موسیقی کلاسیک و یا نوع خاصی از موسیقی را یاد بگیرد، هدف از کلاس های ارف معنا یافتن موسیقی برای کودک در جهت رشد خلاقیت و اعتماد به نفس او است.
 
سودابه سالم سرپرست گروه موسیقی "کودکان ایران زمین" درخصوص دیدگاه کارل ارف(آهنگساز آلمانی) در آموزش موسیقی به کودک گفت : ارف معتقد است که کودک را باید با سرچشمه های فرهنگ بشری آشنا کرد و موسیقی را بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودک می داند ؛ بنابراین در کارگاه موسیقی ارف معلم و مربی نقش خیلی کم رنگی در آن دارد و درعین حال فضایی برای کودک فراهم می شود که بتواند با استناد به تجارب و کنش هایی که خاص دوران کودکی است موسیقی را درک کند که از این طریق توانایی های زیادی درعرصه های متفاوت پیش روی کودک باز می شود .
وی در ادامه به کم و کیف برگزاری کلاس های ارف در ایران اشاره کرد و گفت : کارگاههای آموزش موسیقی به کودک در ایران درست مانند سایر فرآورده هایی که از غرب می آید تنها تقلیدی ظاهری از این نوع موسیقی است و به معنا و مفهوم که در متد وجود دارد توجهی نمی شود در واقع آن تفکری که موسیقی باید برای کودک معنا پیدا کند در اغلب آموزش های ما وجود ندارد درنتیجه من قبول نمی کنم که کلاس ارف در ایران وجود دارد چراکه اصولا چنین کلاسی در ایران قابل اجرا نیست چون هم فضای باز و هم مربیان تعلیم دیده در این حوزه می خواهد.
ارف کلمه ای سمبلیک است
ناصرنظر سرپرست گروه موسیقی کودکان "پارس" معتقد است که ارف به مرور زمان به کلمه ای سمبلیک تبدیل شده است و در استفاده از آن برای آموزش موسیقی به کودک ایرانی ردپایی از موسیقی کلاسیک غرب موجود نیست.
وی درانتقاد به اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر آموزش موسیقی کلاسیک توسط متد ارف به کودکان گفت : اکثرمنتقدان که برخی از آنها کوچکترین تخصصی در حوزه آموزش موسیقی به کودک را ندارند طی اظهارنظرهایی نادرست اشاره ای به علاقمندی هنرجویان تحت این آموزش به موسیقی غرب می کنند که این نوع نگاه از اساس غلط است .
نظر به پتانسیل های موجود برای آموزش موسیقی ایرانی به کودکان اشاره کرد و گفت : موسیقی ایران به دلیل داشتن سازهای ضربی مانند تنبک ، دف، سنتور و یا حتی قانون پتانسیل بسیاری بالایی برای آموزش موسیقی وطنی به کودک دارد که با تلفیق درست با متد آموزشی ارف می توان به نتیجه مطلوبی دست یافت و درحال حاضر برخی از آموزشگاههای موسیقی کودک چنین تلفیقی را انجام می دهند و کودک را از همان ابتدا با موسیقی ایرانی آشنا می کنند ما کودکانی داریم که سازی مثل قانون را با مهارت تمام اجرا می کنند اما سازهای مثل کمانچه و یا تار به دلیل اندازه آنها مناسب کودک نیست مگر اینکه سازهایی ویژه با متد خاص برای آموزش به کودک طراحی و ساخته شود.
ارف ؛ متدی کارساز و مفید
مهدی آذرسینا نوازنده کمانچه که از نخستین شاگردان دکتر خدیری بنیانگذار موسیقی ارف در ایران است خصوص در چگونگی طراحی متد ارف گفت : متد ارف به دو مقوله مهم ،استفاده از موسیقی درتعلیم و تربیت افراد برای زندگی در جوامع پیشرفته و پیچیده امروز و آشنایی با موسیقی و نکات فنی لازم در باره شناخت آن پرداخته شده است؛ در این متد منظور اصلی پرورش موسیقیدان یا نوازنده و خواننده نیست ، بلکه هدف اصلی ساختن ذهن و جسم و روان کودکان است که در نهایت مردان و زنان زمان خود خواهند بود.
 
این نوازنده کمانچه در ادامه به ضرورت تربیت معلملان متخصص در حوزه آموزش موسیقی به کودک اشاره کرد و گفت : معمولا افرادی که کمترین تخصص را در این زمینه ندارند مربیگری این کلاسها را به عهده می گیرند مربیانی که نه از هنر موسیقی و نه از موسیقی ایرانی و نه از تعلیم و تربیت بهره ای دارند ؛ از این رو مدیران و متولیان این مرا کز به اصطلاح تربیتی صرفا از کم اطلاعی مردم در باره آموزش موسیقی سوء استفاده کرده و اقدام به دایر کردن چنین کلاسهائی می کنند .
ارف آغازی برای درک صدا به واسطه موسیقی است
ارفع اطرایی درخصوص چگونگی حضور تدریس ارف در آموزش موسیقی به کودک گفت : چگونگی تدریس متد ارف برای آموزش موسیقی به کودک از جمله مباحثی است که با جنبه های مخالف و موافق بسیاری روبرو بوده است اما آنچه مسلم است این کارگاه به عنوان پایه ای برای آموزش موسیقی به کودک مورد استفاده قرارمی گیرد و بحث آموزش موسیقی ایرانی و یا کلاسیک خیلی مطرح نیست چراکه آنچه اهمیت دارد توجه به این نکته است که وقتی از این کارگاه ها بیرون می آیند تمایل به چه نوع موسیقی دارند .
این آهنگساز در ادامه افزود : تمایل به موسیقی غربی ریشه در جای دیگری دارد، با وجود انواع و اقسام وسایل ارتباط جمعی ، تنوع و تعدد شبکه های ماهواره ای که در حال حاضر وجود دارد کودک ایرانی ویلون و پیانو را بیشتر از ساز ایرانی می بیند و این درحالی است که تلویزیون به عنوان رسانه ملی هنوز با نشان دادن ساز مشکل دارد؛ خوب با این اوصاف معلوم است که کودک نمی خواهد سنتور و یا تار بزند و به جرات می گویم که اصلا نمی داند سازهای ایرانی چه شکلی دارند.
ارف روحیه دموکراسی را در کودک پرورش می دهد
سرپرست گروه موسیقی "سل" متد آموزشی کارل ارف علاوه بر آشنایی کودک با ساز و ریتم به نوعی روحیه همکاری جمعی و دموکراسی را در او پرورش می دهد .
 

بهمن مه آبادی درخصوص اندیشه ارف از آموزش موسیقی به کودکان گفت : متد آموزشی کارل ارف هیچگاه براین اساس نبوده که کودکان تحت این آموزش را موسیقیدان بار آورد بلکه هدف توجه به این اصل بوده  که بسیاری از نیروهای نا شناخته که در کودک وجود دارد را به واسطه این آموزش به کودک و همچنین به والدین او بشناساند تا با به کار گیری آن راه پیشرفت و کمال گرایی را از همان کودکی در انسان نهادینه کند.
این نوازنده ویولن درادامه خاطرنشان کرد : به عقیده من کارل ارف درکنار آموزش موسیقی به کودکان اصولی را بنیان گذاشت که برپایه این اصول زمینه تربیت اجتماعی کودکان فراهم شد و حالا اگر بگوییم که چون ارف کودک را با موسیقی کلاسیک آشنا می کند و در نتیجه از آموزش موسیقی ایرانی به کودکان غافل شدیم حرف بیهوده ای است و از تفکر اصلی ارف دور است .
آموزش موسیقی به یک روش محدود نمی شود
محمدسریر آهنگساز معتقد  است آنچه در آموزش موسیقی به کودک اهمیت دارد شکل گیری هویت فرهنگی است.
وی در ادامه افزود : به دلیل اینکه متد ارف به عنوان یک روش شناخته شده برای اولین بار در ایران مطرح و در آموزشگاهها تدریس شد آن را تنها راه آموزش تلقی کردند که برداشت اشتباهی است و باید روشی اتخاذ کنیم که دربرگیرنده بهترین های هر متد آموزشی باشد مثلا یک روش استفاده از حرکاتی مثل دست زدن و یا پا کوبیدن است که تحرک و شادی را به کودک می آموزد و یا استفاده از ملودی هایی که کودک را از نظر ذهنی و فرهنگی جلو ببرد و درعین حال هم یادگیری آن آسان باشد.
 
رییس هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه به ترکیب انواع روش ها با یکدیگر اشاره کرد و گفت : در آموزش موسیقی به کودک، مهم توجه به این مطلب است که کدام روش آموزشی مناسب با فرهنگ ،دانش عمومی و زیرساخت های تاریخی موثرتر و کاراتر است و این مسئله بحثی بود که طی جلسات متعدد در خانه موسیقی هم مطرح شد و بعد به این نتیجه رسیدیم که می توان از هر روش آنچه را که به فرهنگ موسیقایی ایران نزدیک تر است را دریافت و با ترکیبی جدید سرفصل های تدریس موسیقی به کودک را نوشت و در اختیار آموزشگاهها قرار داد.
متد آموزش ارف الفبای موسیقی است
متد آموزش ارف روشی آزمایش شده است که به عنوان الفبای موسیقی در همه جا مطرح است و هیچ ربطی به یادگیری موسیقی کلاسیک و یا ایرانی ندارد.
شاهین فرهت آهنگساز درخصوص کم و کیف آموزش متد ارف به کودکان گفت : سیستم آموزش موسیقی از طریق متد ارف هیچ ارتباطی به غربی ، شرقی ، شمالی و یا جنوبی بودن این هنر ندارد ، ارف روشی است که علاوه بر یادگیری هنر موسیقی موجب شکوفا شدن استعدادهای موجود در کودکان می شود.
 
وی در ادامه افزود : متد ارف به کودک این فرصت را می دهد تا ساز مورد علاقه اش را در آموزش های مختلفی که با انواع سازها می بینند انتخاب کند و همان ساز بخصوص را ادامه دهد بنابراین این متد نه ضرری به موسیقی ایران می رساند و نه موسیقی کلاسیک را زیر سئوال می برد؛ طرح این مسئله درست مثل این است که بگوییم کودک ژاپنی و یا هندی با یادگیری این متد از موسیقی بومی خود باز می ماند ؛ در نتیجه این تفکر از اساس اشتباه و دچار نوعی خام اندیشی است.
برای آموزش موسیقی ایرانی به کودک روش مناسبی وجود ندارد
به دلیل پیچیدگی هایی که در ماهیت موسیقی ردیف دستگاهی وجود دارد متد مناسبی برای آموزش این نوع موسیقی به کودک در دست نیست .
حسین دهلوی، موسیقیدان درخصوص چگونگی تدریس موسیقی به کودک گفت : کودک در ابتدا باید صدای موسیقی را به وسیله متدهایی مانند ارف ، سوزوکی و غیره یاد بگیرد و زمانی که به شناخت کافی رسید سراغ موسیقی ایرانی برود.
 
وی افزود : کارگاه آموزش ارف شروع خوبی برای آموزش موسیقی به کودکان است و کودک به مرور زمان برحسب آموخته و علاقه خود نوع موسیقی کلاسیک و یا ایرانی را انتخاب می کند بنابراین کم و کیف آموزش ارف در کشور ما مطابق با استاندارهای این متد نیست و اغلب مربیان و صاحبان مهد کودک ها با استفاده از نام این متد در جهت جذب مخاطب هستند و جز در موارد انگشت شماری هیچ یک از آنها با ارف آشنا نیستند.
موسیقی ایرانی را می توان براساس روش ارف آموزش داد
کیوان ساکت نوازنده معتقد است متد ارف یکی از راههای متداول آموزش موسیقی است و می توان براساس این متد موسیقی ایرانی را به هنرجو آموزش داد.
سرپرست گروه موسیقی وزیری درباره تاثیرات آموزش موسیقی به کودکان گفت : آموزش هنر موسیقی از سنین کودکی موجب رشد مغز کودک و تیزهوشی او در آموزش می شود و درعین حال زمینه انجام فعالیت های گروهی برای ورود او به زندگی اجتماعی را فراهم می کند بنابراین استفاده کردن یا نکردن از یک متد خاص برای آموزش بستگی به مربی کودک دارد و در کل ماجرا تاثیرگذار نیست.
 
وی در ادامه افزود : آنچه در یادگیری موسیقی به کودک اهمیت دارد و باید هدف نهایی از آموزش موسیقی به کودکان قرار گیرد ایجاد فرصتی برای نهادینه کردن این هنر در وجود او است تا در آینده میراث دار موسیقی غنی ردیف دستگاهی ایران باشد و بتواند در سایه این گنجینه به هنرمندی تاثیرگذار در موسیقی ایرانی تبدیل شود؛ اما نکته قابل توجه این است که دست گرفتن سازهای ایرانی برای کودکان دشوار است و مثلا نمی توان تار، کمانچه، سه تار و غیره را دست کودک داد و از او خواست که با این سازها بزند ؛ بنابراین از سازهای ارف که برای کودک طراحی شده در آموزش استفاده می کنند تا هم نواختن آنها آسان باشد و هم کودک بتوانند با این سازها ارتباط برقرار کند.  
 موسیقی کودک بسیار آسیب پذیر است
آذرهاشمی نوازنده سنتور به وجود تخصص در آموزش موسیقی به کودک اشاره کرد و گفت : موسیقی کودک حوزه ای تخصصی ، حساس و آسیب پذیر است و کسانی باید در خصوص آموزش این هنر به کودکان اظهارنظر کنند که صاحب تخصص باشند .
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان از رپرتوار موسیقی ایران برای آموزش به کودک استفاده کرد گفت : موسیقی ایران منبعی غنی برای آموزش موسیقی به کودک است و رپرتوارهایی هم در این زمینه وجود دارد اما من از اینکه بخواهند گوش کودک را با فواصل موسیقی ایرانی و یا سنتی پرورش دهند مخالف هستم چراکه کودک در سنین بین 5 تا 7 سال باید صدای موسیقایی را بیاموزد.
این نوازنده سنتوردر پاسخ به این سؤال که آیا با این نظر موافق است که با آموزش موسیقی ارف ، موسیقی کلاسیک به کودک آموزش داده می شود گفت : بحث بر سر این موضوع که کودک با موسیقی ارف موسیقی کلاسیک را یاد می گیرد و از موسیقی ایرانی غافل می شود بیهوده است آنچه در آموزش موسیقی برای کودکان اهمیت دارد تقویت گوش کودک و آشنایی با ریتم است ولی متاسفانه شاهد هستیم که در تبلیغات بسیاری از مهدکودک ها و یا مدارس غیر انتفاعی بیان می شود که موسیقی ارف آموزش می دهند درحالی که آنچه درس می دهند غلط است و اصلا نمی دانند که چه درس می دهند.



اولین سایت ایرانی دانلود رایگان نت پیانو
ایران پیانو

علیرضا کریمی


www.iranpiano.com

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کتاب تئوری و مبانی موسیقی ، تالیف دکتر مصطفی کمال پورتراب

 

کتاب تئوری و مبانی موسیقی ، تالیف دکتر مصطفی کمال پورتراب

 فصل ا ول :

تئوری موسیقی

 

علمی است که از قواعد و اصطلاحات موسیقی گفتگو می کند .

 

تعریف موسیقی

 

موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست .

مهم ترین عوامل تشکیل دهنده موسیقی و صدا و وزن هستند .

صدا نتیجه « حرکت ارتعاشی » است که به وسیله گوش احساس می شود .

صداهائی که دارای ارتعاشات نا منظم باشند ، صداهای غیرموسیقی و آنهائی که پریودیک هستند وارتعاشات منظم دارند صداهای موسیقی نامیده می شوند .

 

نت

نت علامتی است که به وسیله آن صداهای موسیقی نوشته واجرا می شوند .

 

حامل

 

    پنج خط افقی و موازی با فواصل معین که نت ها را در رو یا میان خطوط آن می نویسند و ازهم تشخیص می دهند ، حامل گویند . خطوط حامل معمولاً از پایین به بالا شمرده می شود .

 

  به وسیله حامل یازده نت شناخته می شود ، به این ترتیب :

پنج نت در روی خطوط ، چهار نت در میان خطوط ویک نت در بالا ( چسبیده به خط پنجم ) و یک نت در زیر حامل ( چسبیده به خط اول )

 

                                        نت بالای حامل                        نت های میان خطوط                              نت های روی خطوط

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P14_1.PNG

 

 

نام نت های موسیقی

 

    نت هائی که درموسیقی به کار می روند ،  هفت نام مختلف دارند :

                          دو ( اوت ) ، ر، می ، فا ، سل ، لا، سی ،

در انگلستان و آمریکا و آلمان A  به جای لا و B  به جای سی ، C  به جای دو، D  به جای ر، E به جای می ، F  به جای فا،G به جای سل کار برد دارد ؛ با این تفاوت که در آلمان B معرف سی بمل و H  معرف سی است  .

 

 

کلید

 

    کلید علامتی است که سمت چپ حامل قراردارد و نام موقعیت صدای نت ها را تعیین می کند .

کلید های که درموسیقی به کار می روند  عبارتند از : کلید سل ، کلید دو ، کلید فا ،

 

کلید های فا                      کلیدهای دو                         کلید سل

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P14_2.PNG

 

 

   کلیدهای یاد شده برروی حاملی که دارای  یازده خط است ( و حامل عمومی نام دارد ) موقعیتی مانند شکل زیررا دارند . به عبارت دیگر ، هر کلید بر روی حامل پنج خطی واقع شده ، ولی سطح خطوط حامل آن با سطح خطوط حامل کلید دیگر متفاوت است . مثلا ً خط اول حامل کلید سل شش خط بالاتر از سطح حامل کلید فا قراردارد .

 

 

قسمت صداهای متوسط                                                        قسمت صداهای بم

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P15_1.PNG

قسمت صداهای زیر                                                                                                                            

  

    کلید سل معمول ترین کلید هاست و مبنایش خط دوم حامل پنج خطی ( خط هشتم حامل یازده خطی) است .

با کلید سل نتی که درروی خط دوم حامل قراردارد سل نامیده می شو د و بقیه نت ها به نسبت نت مزبور  شناخته می شوند . نت سازهائی مانند ویلن و فلوت و ابوا و قره نی و دیگر سازهایی که صدای زیر دارند با این کلید نوشته و اجرا می شود .

 

 

نام نت ها بروی حامل با کلید سل

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P15_2.PNG

 

 

کلید فای خط چهارم را کلید باس  نیزمی نامند ومورد استفاده سازهائی مانند کنترباس و ویلنسل و باسون و غیره است .

کلید فای خط سوم کلید باریتون و کلید دوی خط چهارم کلید تنور نامیده می شود . کلید دوی خط سوم کلید کنترآلتو و مورد استفاده سازهایی مانند ویلون آلتو و ترمبون آلتو است . کلید دوی خط دوم کلید متسو سپرانو و کلید سپرانو و کلید سل کلید آواز نام دارد .

    علت وجود کلیدهای مختلف درموسیقی جلو گیری از ازدیاد خطوط اضافه ودر نتیجه سهولت در نت خوانی و اجرای قطعات است و ضمنا ً آشنائی کامل با آنها عمل «انتقال» نظری را بسیار آسان می کند .

خطوط اضافه

    هرگاه نت ها از بالا و پائین حامل تجاوز کنند با استفاده از خطوط کوچک و موازی با حامل نوشته می شوند .

 

 

نام نت ها با خطوط اضافه دربالا و پایین

حامل با کلید سل

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P16.PNG

 

 

     یاد آوری : اگر خطوط اضافه دربالای حامل  بالاتر از نت  ها ودرپائین حامل پائین تر از نتها قرار گیرند ، تغییر درنام و صدای آنها نخواهند داد ؛ بنابراین احتیاجی به وجود آنها نخواهند بود .

 

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P17_1.PNG

 

  صدای انسان معمولاً به شش طبقه تقسیم شده است که هریک دارای گستره ای و کلیدی مخصوص به خود است :

سپرانو ( صدای زیر )

متسوسپرانو ( صدای متوسط )                                                                   

آلتو یا کنتر آلتو ( صدای بم )

تنور( صدای زیر )

باریتون ( صدای متوسط )

باس ( صدای بم )

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P17.PNG

 

نردبان موسیقی

     مجموعه صداهائی را که معمولا در موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد بر روی دو حامل ( به فاصله یک خط ) به نام حامل عمومی ( 11 خطی ) با استفاده از تعدادی خطوط اضافه می نویسند .

 

این مجموعه را نردبان موسیقائی می گویند . در نردبان موسیقائی زیر صداهای محدود در پیانو نوشته شده ، ولی نردبان حقیقی موسیقائی از این مثال هم گستره بیشتری دارد .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P18.png

 

وزن

    منظورازوزن درموسیقی به کار بردن صداها و سکوتها با امتدادهای گوناگون است که از نظرزمان با یکدیگر متناسب باشند .

برای تعیین  امتداد کششهای صداها هفت شکل درموسیقی به کارمی رود به این ترتیب :

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P19.PNG

 

 نسبت امتدادهای  مذکور به یکدیگر را با این شکل  نیز می توان نشان داد :

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P20.PNG

 

 

    به طوریکه ملاحظه می شود یک گرد معادل با 2 سفید یا 4 سیاه یا 8 چنگ یا 16 دو لا چنگ یا 32 سه لا چنگ یا 64 چهار لا چنگ است .

 

و یک سفید معادل با 2 سیاه 4 چنگ و ... است .

  

   ارزش گرد بر حسب زمان قراردادی است یعنی ممکن است 2 یا 4 ثانیه یا کمتر یا بیشتر طول بکشد .

اگرنت گرد در یک قطعه موسیقی 4 ثانیه طول بکشد نت سفید 2 ثانیه نت سیاه 1 ثانیه و نت چنگ 2/1 و نت دولا چنگ 4/1 و نت سه لا چنگ 8/1 و نت چهار لا چنگ 16/1 ثانیه طول می کشد .

 

 

یاد آوری : چنانچه چنگها و دولا چنگها و غیره از یکی بیشتر باشند پرچم آنها معمولاً با دسته هایی دوتایی و سه تایی و چهار تائی ( بنا به وضع میزانها ی مختلف به وسیله خطوط افقی یا مایل به نام شاهین بهم متصل می شوند ؛ ولی در موسیقی آوازی به منظور تطبیق با اجزاء هجاهای کلمات پرچم نت های چنگ و غیره به شکل منحنی و جدا ازیکدیگر نوشته می شوند .

 

 

سکوتها :

برابر کششهای مختلف صداها و به منظور جدا کردن صداها از یکدیگر علامتهائی برای سکوتها با همان نامها در موسیقی به کار می رود که عبارتند از:

سکوت گرد مضاعف ( باارزشی معادل دو برابر گرد ) ، سکوت گرد ، سکوت سفید ،سکوت سیاه ،سکوت چنگ ، دولا چنگ ، سکوت سه لا چنگ ، سکو ت چهار لا چنگ .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P22.PNG

 

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P22_2.PNG

اگردر قطعه ای به دو میزان سکوت احتیاج باشد ، مانند شکل می شود .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P22_3.PNG

 

 

 

 

و اگر چهار میزان سکوت لازم باشد ، مانند  شکل نوشته می شود .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P23_1.PNG

 

 

 

سکوتهای طولانی را به وسیله مستطیلی افقی مشخص می کنند که بر روی عددی قرار دارد عدد مزبورمعرف تعداد میزانهای سکوت دار است .

 

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P23_2.PNG

 

 علامتهای دیگر کششها

 

چون هفت شکل نت ها و سکوتها برای تمام کششهای لازم درموسیقی کافی نیست از این روی علامتها دیگری نیز به کار می روند که عبارتند از : خط اتحاد ، نقطه ، دونقطه .

 

 

خط اتحاد :

خطی است منحنی که دربالا یا پایین دونت همنام و همصدا گذارده می شود و کشش آن دو نت را با یکدیگر متحد می کنند .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P23_3.PNG

 

نقطه

هرگاه نقطه ای سمت راست نت یا سکوتی قرار گیرد ، نصف بر کشش آن نت یا سکوت اضافه می شود .

 

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P24_1.PNG

 

 دو نقطه

هرگاه دو نقطه سمت راست نت یا سکوتی گذاشته شود ، نقطه اول به اندازه نصف ودوم به اندازه 4/1 به ارزش کشش آن نت یا سکوت می افزاید .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P24_2.PNG

 

 

اگر نقطه در بالا یا زیر نت قرار گیرد ، نصف ارزش زمانی آن نت اجرا شده و بقیه آن تبدیل به سکوت می شود .

 

این اجرا و علامت آن را مقطع می نامند .

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/01_FasleAvval/P24_3.PNG

 

اگرخط افقی کوتاهی در بالای نقطه بالا و یا زیر نقطه پایین نت قرار گیرد و یا خط اتصالی برروی چند نت ( که بالای آنها نقطه دارد ) قرار گیرد  4/3 ارزش زمانی هریک از نت ها اجرا و بقیه تبدیل به سکوت می شود .

 

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P25_1.PNG

 

 

این اجرا و علامتها ی آن را نیمه مقطع می نامند .

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P25_2.PNG

 

 

    اگراین علامتYدربالا یا  زیرنتی  قرار گیرد 4/1 ارزش زمانی آن نت اجرا شده و بقیه آن تبدیل به سکوت می شود .

این اجرا و علامت آن بیش مقطع می نامند .

http://www.bayanmusic.ir/bml/bayanmusic/Musiqi/TeoriyeMusiqi/Image/P25_3.PNG

 

با سپاس ازاستاد عزیز جناب دکتر مصطفی کمال پورتراب

جهت دانلود نت پیانولطفأ به سایت زیر مراجعه نمایید

اولین سایت ایرانی پیانو

علیرضا کریمی

http://www.iranpiano.com

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

خرید و فروش پیانو ,خرید پیانو ,فروش پیانو,کارشناس و مشاور پیانو,کوک پیانو

کارشناسی ومشاور در خرید و فروش پیانو
با بیست سال سابقه در زمینه پیانو ، تدریس،کوک پیانو، تعمیر،ودارای گواهینامه تخصص از شیمل آلمان
مشاوره وراهنمائی تلفنی در خرید و تهیه ساز پیانو رایگان
علیرضا کریمی
اولین سایت ایرانی پیانو
09121030159
www.iranpiano.com

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

زیر مجموعه ها

آمار بازديدكنندگان

امروز
ديروز
اين هفته
هفته گذشته
اين ماه
ماه گذشته
بازديد كل
7
364
2553
284272
7
14635
289571

آي پي شما :‌ 54.234.128.25
Server Time: 2014-08-01 01:40:20